Stojąc u progu zaprojektowania danej strony internetowej stoimy zazwyczaj przed wyzwaniem nie tyle skonstruowania pewnej nowej, oryginalnej, skomponowanej z różnych elementów całości, co przekazania informacji. Jest to sprawa niezmiernie ważna, jako że to właśnie efektywny przekaz konkretnej informacji winien być prawdziwym celem i sensem danego projektu.
Na co warto zwrócić uwagę?
Tak jak i w Naszej, tak i w wirtualnej rzeczywistości istnieją dwie płaszczyzny prezentacji informacji: wąska, konkretna płaszczyzna werbalna - oraz szeroka, pełna możliwości płaszczyzna niewerbalna. W relacjach interpersonalnych to, w jaki sposób zostaniesz odebrany przez drugiego człowieka, który widzi Cię po raz pierwszy, w o wiele większej mierze uzależnione jest od Twojego przekazu niewerbalnego, niż tego co masz do powiedzenia (Twojej – że tak powiem – „obiektywnej treści”). Twój niewerbalny przekaz, na który składają się m.in.: mowa ciała, gestykulacja, mimika, ton głosu – o wiele skuteczniej trafia do Twojego rozmówcy, kształtując w nim wizerunek Twojej osoby, bez względu na to, czy jest tego świadom, czy też nie. Tak właśnie powstaje tzw. „pierwsze wrażenie” – w gruncie rzeczy irracjonalne, lecz jednak bardzo ważne, skoro to właśnie ono – jak się okazuje – bardzo się liczy, bez większych względów na to, „co masz do powiedzenia” na płaszczyźnie werbalnej.
W przypadku projektów witryn internetowych temat płaszczyzn prezentacji informacji można łatwo zilustrować przykładem dwóch witryn zawierających tą samą treść: powiedzmy, że będzie nią oferta Twojej Firmy. Jedna z owych witryn może ograniczać swoją szatę graficzną do minimum, skupiając się na prezentacji samej treści. Druga witryna natomiast może posiadać starannie opracowaną szatę graficzną – nie rzucającą się w oczy, dyskretną, sprawiającą jednak, iż treść przegląda się przyjemnie. Można to przyrównać do sytuacji, w której jesz obiad na jednorazowych talerzach - lub eleganckiej zastawie. Łatwo wyobrazić sobie, iż tak samo wartościowy posiłek podany w różny sposób może wiele zyskać - lub też wiele stracić.
Pytanie: na której stronie człowiek zainteresowany treścią pozostanie dłużej? Na której stronie człowiek nie zainteresowany tą treścią pozostanie dłużej? Która witryna prędzej odrzuci, a która zachęci do zapoznania się z warstwą merytoryczną?
Teoretycznie powszechnie znanym jest prawo, iż atrakcyjna szata graficzna stanowi sprzyjający czynnik efektywnego przekazu treści. Dlaczego jednak tak jest?
Przeciętny gość Naszej witryny – jak i „typowy przechodzień”, którego możemy spotkać na ulicy – są ludźmi, którzy odbierają docierające do nich informacje na dwóch poziomach: świadomym oraz podświadomym. Jak można się domyślać, werbalna płaszczyzna prezentacji informacji jest adresowana bardziej do świadomości odbiorcy, niż jego podświadomości – natomiast niewerbalna wręcz odwrotnie. Zaskakujące i niesamowite jest to, iż tak naprawdę mnóstwo informacji przekazywanych jest na poziomie niewerbalnym, mnóstwo planowanego przekazu człowiek odbiera podświadomie – jak pisałem wcześniej, często nawet nie zdając sobie z tego sprawy.
Jeżeli teraz projektant będzie posiadał władzę nad konstrukcją również niewerbalnej warstwy swojego projektu – o ile bardziej wzrośnie efektywność jego przekazu?
Jak posiąść taką władzę? Otóż należałoby się zastanowić, do czego sprowadza się owa niewerbalna warstwa, z jakich elementów się składa. Tak naprawdę jest to dość subtelna i często początkowo trudna do sprecyzowania i „wyczucia” kwestia – osoby myślące kreatywnie, posiadające wyobraźnię, a nade wszystko empatię potrafią sobie jednak radzić z nią bardzo dobrze, a i coraz lepiej z biegiem czasu i doświadczenia. Stojąc u progu Własnego webdesignerskiego rozwoju już dziś możesz odpowiedzieć Sobie na to pytanie.
Niewerbalna warstwa Twojego projektu odpowiedzialna jest za następujące kwestie:
• co może czuć odbiorca (potencjalny Klient), zapoznając się z Twoim projektem?,
• jak może definiować jego klimat/aurę?,
• z jakimi słowami kluczowymi może mu się kojarzyć jego forma?;
Przykład: strona restauracji – jaką chciałbyś, żeby była? Jak najlepiej trafić do potencjalnego odbiorcy informacji, którą chcesz przekazać – tym razem nie na poziomie werbalnym (informacyjnym = tekst, treść), co niewerbalnym, skierowanym do jego podświadomości? Możesz przykładowo postarać się, aby Twoja strona była... apetyczna (!). Jak to zrobić? Inwencję twórczą pozostawiam Tobie, niemniej jednak: jeśli uda Ci się uczynić Twój projekt apetycznym, Twój odbiorca prędzej zostanie Twoim Klientem. Odwołałeś się bowiem do jego podświadomości, sprawiłeś że poczuł Twój przekaz, a nie tylko odebrał go na poziomie mentalnym, rozumiejąc treść zawartych na stronie tekstów. To właśnie forma jest kluczowym nośnikiem treści – i często jest tak, że nie tyle liczy się to co masz do przekazania, jak to, w jaki sposób to przekazujesz. Choćby Twoja informacja sama w sobie była nie wiadomo jak atrakcyjna i rzeczowa – jeśli tylko jej forma będzie nieatrakcyjna lub niewystarczająco atrakcyjna, treść sama w sobie nie wystarczy. Dlatego właśnie warto przemawiać do Twojego odbiorcy również warstwą niewerbalną.
Tak więc warstwa ta, to również konsekwencja klimatu formy z treścią, jaką ona niesie – interpretujemy treść i wychodzimy daleko poza jej sztywne ramy, definiując jej "aurę", dla ułatwienia do postaci słów kluczowych – haseł, które kojarzą Ci się z treścią lub też z tym, w jaki sposób chcesz być odebrany, co ma być najważniejsze w Twoim wizerunku. Może to być np.: profesjonalizm, futuryzm, kreatywność, wysoka jakość, rzetelność, zaufanie, itp. – opcji jest mnóstwo, a My jako Projektanci, stoimy przed wyzwaniem wizualizacji odczuć, graficznej (i nie tylko) prezentacji treści – poprzez grafikę statyczną, jak i dynamiczną - symbolikę i animację - aż po dobrane barwy i tonacje. W rezultacie możemy stworzyć projekt, którego 90% przekazu informacji będzie istniało na poziomie niezdefiniowanym w tekście (!) – a który jednak w sukcesie Naszego projektu będzie grał pierwsze skrzypce. Oglądając bowiem odpowiednio przygotowaną stronę, Twój odbiorca przyswoi pewne informacje o wiele szybciej, niż przeczyta Twój tekst - odbierając pewne treści na poziomie odczuciowym (czując wytworzony przez Ciebie klimat, styczny z charakterem firmy/marki).
Rozwijając swoją wiedzę na temat przekazu informacji również na warstwie niewerbalnej, stajemy się o wiele większymi profesjonalistami w dziedzinie kreowania wizerunku – firmy, produktu, usługi, itp., a jednocześnie Nasz przekaz staje się bardziej efektywny i przyciągnie więcej potencjalnych klientów, niż przekaz standardowy, który nie będzie w stanie wyłowić sporej ich części spośród społeczeństwa.